“10 jaar geleden was duurzame mode vierkant en het prikte”

 
Na een loopbaan bij het Ministerie van Justitie besloot Joke Bom in 2006 het roer om te gooien. Ze koos voor een nieuwe carrière in de duurzame mode. Dit jaar bestaat haar webwinkel ‘watMooi’ tien jaar. Happy Towels interviewde Joke over idealen versus de praktijk.
 

Hoeveel duurzame mode webwinkels waren er in 2006?

logo-watmooi
Volgens mij was ik de eerste. Daardoor kreeg ik veel aandacht in de media. Die aandacht is gelukkig gebleven. Sinds de start zijn we blijven groeien en nu voeren we 65 labels.
[Eén van die labels is Happy Towels.]

 

Hoe gaat het met de sector? Welke ontwikkelingen heb je gezien in de afgelopen tien jaar?

Steeds meer mensen zijn aan het nadenken over duurzame mode en dat vind ik super. Maar we zien helaas ook dat er duurzame mode labels zijn die het niet redden of het moeilijk hebben.
 

Hoe komt watMooi aan z’n naam?

Grappig dat je het vraagt. Een vriendin zei ooit tegen me: “Wat mooi wat je draagt.” Zo komen we aan de naam.
 

Herinner je nog je eerste bestelling? Hoe was dat?

Jazeker! Ik vond het heel bijzonder dat iemand die ik niet kende een T-shirt bij ons kocht. En dat er daarna nóg een bestelling binnenkwam. En dat dat maar bleef doorgaan. Samen met mijn vriend zijn we ’s avonds uit eten gegaan om het te vieren. En nóg leuker is dat de klanten van het eerste uur nog steeds bij ons kopen.
 

Vind je je werk voor watMooi nog even leuk als 10 jaar geleden?

Ik zie watMooi niet als werk. Het klinkt cliché, maar het is mijn passie en mijn leven. Of ik veel werk? Ik denk dat andere mensen ‘ja’ zeggen. Maar zo voelt het niet. Bij alles wat ik doe zit watMooi in mijn achterhoofd. De hele dag krijg ik ideeën.
 

Welke kwaliteit in jezelf heb je ontdekt via watMooi?

Ik heb geleerd dat ik best zakelijk kan zijn.
 
Kijk, in het begin wilde ik iedereen te vriend houden. Nu niet meer. Daarom vraag ik korting bij grote bestellingen. En stuur ik kleding terug naar de leverancier als het niet goed genaaid is.

Vroeger dacht ik dan: terugsturen? Dat is zielig!

 
Ook te laat leveren, accepteer ik minder. Want als ik kleding een maand later krijg, kan ik het een maand minder verkopen. Zo heb ik wel eens afscheid moeten nemen van een label.
 

Hoe stel je de collectie samen?

Duurzame mode vinden we over de hele wereld. We gaan naar modebeurzen en reizen veel om inspiratie op te doen. De labels weten ook ons te vinden.
 
Bij de inkoop letten we op verschillende dingen, zoals: is het goed voor de mensen die het maken, voor het milieu en de dieren?
 

Bij ieder product moet ik mezelf recht in de ogen kunnen kijken.

Ik moet kunnen verantwoorden waarom ik het heb ingekocht.
 
Ik vind het belangrijk dat kleding mooi en fashionable is, maar ook dat de wereld er mooier van wordt. Kleding kan je alleen mooi maken en je mooi laten voelen als het gemaakt is met respect voor mens en natuur.
 

Wordt biologische kleding net zo populair als biologisch eten?

Ik hoop het, maar ik denk dat dit de komende jaren nog niet het geval zal zijn.

Nog een te grote groep wil een T-shirt kopen voor €7,50 en gooit dat na 5x dragen weg.

Zou iedereen biologische kleding moeten kopen?

Ik denk dat je iedereen de keus moet laten en het niet moet opleggen. Maar als je kleding koopt met een goed verhaal, waarvan je weet dat het goed gemaakt is, en je helpt er de wereld mee, dan draagt dat toch veel prettiger. Daarnaast is het beter voor je lichaam. Kleding draag je dicht op je huid. Waarom zou je dan kleding willen dragen die vol zit met pesticiden en chemicaliën?
 

Wat is het grootste misverstand over duurzame kleding?

Dat het lelijk is, dat het kriebelt en dat het niet modieus is.
 

Welke kledingmerken moeten we in de gaten houden?

Het tassen merk Juuty vind ik erg leuk. Twee jonge ondernemers met hun hart op de juiste plek. Hun tassen zijn schitterend en duurzaam. Daarom doneert Juuty voor elke verkochte tas, een tas met levensmiddelen aan hulpbehoevende mensen in Bangladesh.
 
En de jongens van Blue Loop Originals zijn goed bezig. Ze maken van oude jeans mooie nieuwe kleding. Daarnaast maken ze van gerecycled jeans schitterende tenten. En ze ontwikkelen een outdoor jas met solar panelen. Ze laten zien dat duurzaamheid en duurzame mode kan worden ingezet op verschillende manieren.
 

Als je je ogen dichtdoet, hoe ziet dan jouw ideale modewereld eruit?

Als ik mijn ogen dicht doe, zie ik graag dat het modebeeld er hetzelfde uitziet, alleen dat de mode duurzaam is. Dat je ook niet hoeft te benoemen dat het duurzaam is, maar dat duurzaam de standaard is.
 

Wat zorgt ervoor dat dat ideaal (nog) niet bestaat?

Als alle merken morgen willen overstappen, zou dat niet kunnen. Gewoon omdat er nog niet zoveel biokatoen, bamboe en hennep beschikbaar is. Het kan alleen met kleine stapjes. Ook alle medewerkers van kledingfabrieken plotseling veel meer betalen is niet verstandig. Het is een proces dat langzaam moet veranderen. Een geleidelijk proces.
 
Een T-shirt van vijf euro is geen normale prijs. Net als dat dat een kilo gehakt voor twee euro niet goed kan zijn.
 

Kleding groeit niet aan hangers; er mensen zijn die het maken. Mensen zoals jij en ik.

 
En we moeten beseffen dat we maar één planeet hebben. We kunnen die niet kapot maken door alle grondstoffen te gebruiken.
 

Waar ben je het meest trots op?

Als ik naar watMooi kijk zie ik een winstgevend, duurzaam bedrijf met passie en hart. De afgelopen tien jaar hebben we ontzettend veel gewonnen:
 
 
* VIVA vrouw top 400 2009

Een trotse Joke met één van haar gewonnen prijzen
Een trotse Joke met één van haar gewonnen prijzen
* zakenvrouw van het jaar 2010
* ecowebshop van het jaar 2011
* ondernemer van het jaar 2012
* powerlist Textillia 2013-2014
* duurzame webshop 2015
 
Maar het belangrijkste is dat ik veel lieve mensen heb ontmoet, inspirerende verhalen heb gehoord en vrienden heb gemaakt.
 
De webwinkel watMooi bezoek je hier. Je kunt dan ook bekijken hoe de Happy Towels erbij hangen.